Gediplomeerd
kok en slager
in hart en ziel...
Over ons
Patrik & Mireille
3 juli 1992. Wommelgem is een winkel rijker: Delicatessen Dhollander-Leemans. Het is een overrompeling, waar ze hun beiden niet aan verwacht hadden. Patrick Dhollander is de jongste zoon van de alom gekende bakkerij, die zijn ouders in 1958 opgericht hadden in Wommelgem. Aangezien hij geen interesse had in het verder zetten van de bakkerij, ging hij naar de koksschool PIVA, waar hij in 1985 zijn diploma behaalde.
Op aanraden van zijn ouders, besloot hij nadien nog iets extra te doen. Het werd een slagersopleiding en ook dat diploma haalde hij met glans, in 1987. Na een aantal stages te hebben gelopen, onder meer in sterrenrestaurants De Kerselaer en Sir Anthony Van Dijck en een aantal beenhouwerijen, besloot hij te gaan werken in de horeca. Hij droomde echter stiekem van een klein delicatessenwinkeltje, toen hij op een dag botste op de actieve Mireille Leemans, die reeds ervaring had in horeca en verkoop. Zij had studies toerisme achter de rug, maar niet van zin hierin verder te gaan, besloot zij zich mee achter zijn droom te scharen, na elkaar amper een jaar te kennen, en het werd ook voor haar een echte passie.
Twee jonge mensen, hij 24, zij 23, allebei gedreven en geen schrik om te werken en dus kopen ze samen het huis op de Herentalsebaan en laten er een volledig nieuwe winkel installeren. In het weekend werken waren ze beiden gewend, dus de keuze om in het weekend open te doen, is de evidentie zelf! Ze hadden beiden voordien ook meermaals voor een gesloten deur gestaan tijdens de middag, dus zij gaan open doen. Vers gesneden charcuterie, daar ging niets boven vonden zij, druk of niet druk, en dus gaat Mireille bij een kennis ervaring opdoen op de markt.
Steeds streven naar verbetering
De keuze voor kwaliteit vinden zij vanzelfsprekend; Patrik had bij zijn ouders gezien dat dat, met succes, steeds op de eerste plaats kwam en wil die lijn verder trekken. Voor de rest is het een sprong in het diepe. Ze zijn kritisch ingesteld, ook voor zichzelf, en streven steeds naar verbetering. Advies van ouders en leveranciers nemen ze steeds ter harte, en dat doen ze nog steeds!
Beurzen bezoeken om op de hoogte te blijven van de laatste nieuwtjes, doen ze ook nog steeds! Zo kennen ze de nieuwste trends en kunnen ze inspelen op de noden van de klanten in een sector die meer en meer verandert. Net die verandering heeft er toe geleid om zich meer toe te leggen op zelfbereide charcuterie, iets waar Patrik met hart en ziel aan begint. Mireille van haar kant heeft haar creativiteit steeds ten volle aangewend om de zaak persoonlijk en gezellig te maken, maar ook prijskaartjes en folders worden door haar gemaakt.
Een prachtige, nieuwe winkel
In 2016 gaat de volledige winkel er uit en beginnen ze, hun gedrevenheid nog niet kwijt, een nieuw hoofdstuk. Patrik legt zich toe op zijn grootste passie in het vak, slagerij, al verliest hij het maken van charcuterie niet uit het oog. Kaaschotels en tapasschotels neemt Mireille vanaf dan voor haar rekening. Groenten en brood maken het plaatje compleet! De rest van het assortiment blijft, zodat ze een totaalpakket kunnen aanbieden voor zowel klanten die geen zin hebben om te koken, als voor zij die dat wel graag doen.
De atelier is het jaar voordien onder handen genomen, bovendien energievriendelijk, zodat ze volledig geïnstalleerd zijn om bereidingen efficiënter te doen laten lopen, maar vooral ook om het vers vlees te versnijden en bereiden. Mireille heeft zich ondertussen verdiept in de informatie omtrent allergenen, Patrik engageert zich bij het VIS-project van de Beenhouwersbond om charcuterie te maken, waarbij minder zout en minder vet verwerkt wordt.
Mag het iets beter zijn?
Het verhaal is nog niet uit. Er zit een volgende uitdaging aan te komen. Maar de basis blijft : service, vakkennis, gedrevenheid, variatie, presentatie, kwaliteit en "vers gesneden". Ze vragen niet "mag het iets meer zijn?", maar eerder "mag het iets beter zijn?